Lærlingsamtale

Lærlingsamtale

Pliktige halvårssamtaler med lærlinger. Rapporten fra samtalen leveres på web.

Lærlingsamtalen er en samtale mellom faglig leder/instruktør og lærling om arbeids- og opplæringssituasjonen. Samtalen skal rettlede og motivere lærlingen til en så bred utvikling som mulig i forhold til de samlede målene i opplæringen. 

Samtalen skal:
  • Gi lærlingen muligheten til å samtale med faglig leder/instruktør om egen faglig utvikling, motivasjon og innsats knyttet til arbeidet med målene i læreplanen. 
  • Gi faglig leder/instruktør tilbakemelding om opplæringen og læringsmiljøet.
  • Gi lærlingen og faglig leder/instruktør mulighetene til å diskutere og planlegge tiltak i det videre arbeidet til lærlingen.
  • Medvirke til et godt samarbeid mellom lærling og faglig leder/instruktør.
  • Sette bedriften i bedre stand til å tilrettelegge opplæringen for den enkelte lærling.
  • Skape et trygt, åpent og tillitsfullt forhold mellom lærling og faglig leder/instruktør.

I opplæringsbedriften skal samtalen gjennomføres mellom faglig leder/instruktør og lærling, og ev. tillitsvalgt.  

Disse momentene bør inngå i lærlingsamtalen: 
  • Gjennomgang av oppsummeringen fra siste samtale.
  • Faglig utvikling i forhold til målene i læreplanen.
  • Fremmøte og hvordan lærlingen holder arbeidstiden.
  • Orden og hvor ryddig lærlingen er.
  • Miljøet på arbeidsplassen.
  • Innsats og motivasjon i forhold til arbeidet med faget .
  • Samarbeid med: 
    • Faglig leder
    • Instruktør
    • Medarbeidere 
    • Brukere/kunder 
  • Initiativ og selvstendighet i arbeidet.
  • Fleksibilitet og omstillingsevne.
  • Helse, miljø og sikkerhet.
  • Kommunikasjon.
  • Problemområder i læreforholdet.
  • Konflikter og konfliktbehandling.
  • Andre forhold.

Det gjennomføres to samtaler i året 1.3. og 1.9.